/ Objevuji / Boha a víru / Apoštolové a svatí / Svatí / Tomáš
Tomáš
omalovánka/šablona na sklo | |
Jméno Tomáš pochází z aramejštiny a znamená Dvojče; tentýž význam nese i řecký tvar jeho přídomku.
Co o něm víme z Nového zákona?
Horlivý učedník, který před vzkříšením Lazara vyjádří touhu s Ježíšem zemřít. (Jan 11,16)
Při poslední večeři žádá Ježíše, aby jim ukázal cestu k Otci. (Jan 14,5)
Žádá důkazy Ježíšova vzkříšení, protože nebyl s ostatními apoštoly při prvním zjevení – proto bývá označován jako „nevěřící“. (Jan 20,24-29)
Byl přítomen u zjevení Ježíše u Tiberiadského jezera. (Jan 21,2)
Co o něm říká tradice a legendy?
Podle tradice Tomáš hlásal evangelium v Sýrii a v Persii (dnešní Irák, Írán, Turkmenistán, Afghánistán, Uzbekistán, Tádžikistán a Pákistán). Odtud se měl vydat do Číny, poté do západní Indie, odkud křesťanství dosáhlo i do jižní Indie. Zde Tomáš podstoupil mučednickou smrt, podle tradice ve městě Kalamína v Indii (dnešní Mailapur) kolem roku 72, kde byl proboden kopím. Jeho údajný hrob se nachází v Čennaí (dříve Madrás) v indickém státě Tamilnádu.
Podle jedné z legend se v Persii Tomáš setkal se Třemi králi a pokřtil je. Existuje i legenda, jak se apoštolové sešli po zesnutí Panny Marie. Jen Tomáš nebyl kvůli velké vzdálenosti přítomen. Po svém příchodu chtěl vidět ještě naposled Pannu Marii, a tak s ostatními apoštoly šel k místu, odkud byla vzata do nebe. Maria mu na důkaz svého nanebevzetí hodila svůj pás.
Obrazová pomůcka Arcidiecézního katechetického střediska (ADKS) se základními informacemi (původ jména, seznam epizod, výběr z vyprávění, přehled atributů...) o apoštolu Tomášovi. K dispozici je také soubor všech apoštolů (soubory ve formátu PDF). | |
Autor: GS