Co zlepšuje náš život? Ctnosti? Zní to tak zastarale, snad se to ani nehodí do dnešní doby. Nebo ano?
Ale kultivujeme-li v našem jednání např. laskavost, trpělivost, pokoru a další kvality, je náš život lepší - a žije se lépe i lidem kolem nás. Každý měsíc se tedy chceme zaměřit na jednu kvalitu lidského života (ctnost), která vede k většímu dobru druhých, nás samotných, ale i celé společnosti.
"Všechno dobro, které prokazuji druhým, se mi vrátí jako život a požehnání.
Každé zlo, které druhému působím, všechno špatné, co o něm říkám,
se dříve či později obrátí proti mně."
(Jacques Philippe, z knihy Štěstí, kde ho nečekáš)
Téma pro měsíc listopad: STAROSTLIVOST
Jaký člověk je, když je starostlivý? Starostlivost znamená, že se o někoho nebo něco hezky staráme. Starostlivý člověk se snaží udělat vše pro to, aby se ten druhý cítil lépe, když je smutný nebo potřebuje pomoc. Může to být třeba pohlazení, pomoc s úklidem hraček nebo nabídnutá ruka, když druhému něco nejde. Je to stejné, jako když se maminka stará o tebe, když jsi nemocný, smutný nebo unavený.
Definice starostlivosti
Každý, kdo je ochoten věnovat čas, energii a pozornost druhým, je starostlivý člověk. Starostlivost je tedy kvalita nebo lidská schopnost pečovat o druhé a zajímat se o potřeby druhých. Je také velmi těsně spojená s dalšími hodnotami: soucitem, empatií a odpovědností. Slyšeli jste již někdy toto cizí slovo "empatie"? Co znamená? Pokud ano, napište nám do redakce odpověď.
Jak můžeme rozvíjet starostlivost?
- Můžeme pomáhat? Můžete pomáhat svým kamarádům nebo sourozencům, ať už při hře, ve škole nebo doma. Už se vám podařilo nabídnout pomoc kamarádovi, který něco ztratil a pomohli mu to najít? Určitě jste se pak radovali spolu s ním, když jste tu věc našli. Nebo jste spolužákovi pomohli, když měl problém s úkolem? Určitě jste pak i z toho měli dobrý pocit. A co dospělým, můžete být starostliví k nim? Napadlo vás někdy například podržet dveře staršímu člověku nebo někomu, kdo nese plnou náruč věcí?
- Nabídneme pomoc i svým rodičům? Některé děti přirozeně pomáhají doma s drobnými domácími pracemi, ať už je to prostírání stolu, pomoc při úklidu nebo péče o mladší sourozence. Některým jiným dětem je to tak trochu jedno. Nezajímá je, že rodiče vše obstarávají a mají s tím spoustu práce a starostí a ještě chtějí navíc nadstandartní servis v podobě kroužků a neustálé rodičovské pozornosti.
Pokud ale i vy, děti, projevíte starostlivost vůči mamince nebo tatínkovi a pomůžete jim, když už jsou unavení, třeba se bude pak celá rodina cítit lépe! Maminka nebude podrážděná z únavy, když jí pomůžete třeba i s obyčejným umytím nádobí, tatínek si k vám pak rád sedne po večeři s pohádkou, když za něj třeba uděláte jinou povinnost, kterou má on v domácnosti na starost. Třeba si pohrajete s mladším sourozencem místo tatínka nebo vynesete koš, třeba připravíte večeři nebo umyjete vanu. Už se vám to někdy podařilo? A jak jste se potom cítili? - Zkusíme být k druhým citliví? Starostlivé děti (lidé) vnímají, když je někdo smutný nebo má špatný den, a mohou mu nabídnout podporu. Někdy pomůže objetí, někdy si s druhým popovídat nebo se ho snažit rozveselit třeba tím, že ho zapojíme do hry. Mohu také povzbuzovat kamarády nebo spolužáky, když se cítí smutní nebo zklamaní, třeba po neúspěchu ve hře nebo nevydařené písemce - tím také projevuji starostlivost.
- Můžeme být více štědří? Když nabídnu někomu svačinu, hračku nebo jiné věci, také tím projevuji starostlivost a štědrost vůči druhým.
- Jsme schopni vcítit se do druhých? Když naslouchám svým blízkým, sourozencům nebo spolužákům, a snažím se pochopit, jak se cítí, projevuji tím starostlivost o jejich pocity. To je velmi důležité a je to základní stavební kámen skutečného kamarádství. Zkusili jste se vcítit někdy do svého mladšího/staršího sourozence třeba zrovna ve chvíli, kdy je protivný nebo má špatnou dáladu?
- Rádi pečujeme o zvířata a přírodu? Projevit svou starostlivost můžeme také tím, že se staráme o své domácí zvířátko nebo i o zvířata v lese, když zaléváme květiny nebo pomáháme chránit přírodu a správně se v ní chováme. I to je projev naší péče a starostlivosti.
- Chceme být zodpovědní za své věci? Každý projeví svou starostlivost také tím, že se pečlivě stará o své věci, uklízí po sobě a dbá na to, aby byly hračky nebo školní potřeby v pořádku.
Můžete se zamyslet:
Která povolání nebo pojmy jsou spojené se starostlivostí, které činnosti mají starostlivost a péči jakoby "v popisu práce"?
Např. zdravotní sestřička, hasič, pečovatel, záchranář, sociální pracovník, policista, lékař, terapeut... nebo i někdo, kdo se stará o přírodu (ekolog, lesník, myslivec), kdo se stará o nás, děti: paní učitelka, maminka a tatínek :)... Kdo se stará i o rozbité věci - opravář, instalatér, automechanik aj.)
Můžete si zkusit zapsat náročné situace, kdy někdo někomu projevujeme starostlivot - tyto situace nakreslit a pojmenovat osoby, které pečují a starají se, lidi, které problém pomohou vyřešit.
Přehnaná starostlivost:
Je důležité zkoušet věci samostatně, i když to někdy může být těžší než s pomocí někoho dospělého, protože jen tak se můžeš ty věci skutečně naučit. Přehnaná starostlivost rodičů může vést k nesamostatnosti jejich dětí. Co to znamená?
Představ si, že ti maminka každý den obouvá boty, i když už to umíš sám. Když ti pořád pomáhá, tak se to nenaučíš dělat rychleji a lépe. Pak nebudeš vědět, jak si obout boty, když maminka nebude doma. Nebo když ti někdo pořád pomáhá s úkoly, i když bys to už zvládl sám, nenaučíš se to tak dobře. Budeš mít pocit, že neustále potřebuješ pomoc, přitom už budeš velký.
Někdy mají rodiče přehnaný strach o dítě a to může trvat třeba až do dospělosti. Když se tví rodiče moc bojí, aby se ti něco nestalo, a nechtějí tě pustit třeba na prolézačku, nemůžeš si vyzkoušet, co všechno už umíš, a jak být víc opatrný. Když nikdy nespadneš, nikdy si nezačneš dávat pozor na místo, odkud jsi spadl. A když ti rodiče na náročné situace řeknou, že to nemáš zkoušet, protože je to moc těžké, nikdy nezjistíš, co všechno můžeš dokázat. Pak bys třeba mohl myslet, že nejsi dost šikovný, dost dobrý nebo že v životě nedokážeš zvládnout nějakou náročnou výzvu.
Materiály pro děti a učitele:
Letáčky (neboli leaflety) k tématu STAROSTLIVOST:
spolu se návrhem světce znázorňujícím tuto vlastnost:
Vytvořeno a se svolením zveřejněno ve spolupráci se školou Navis.
Materiály vydané KS v Olomouci:
- Podklady pro "starostlivost" s kartičkami se svolením převzaty z Katechetického a pedagogického centra Arcibiskupství olomouckého.